اثر تازه دکتر محمدرضا سرکار آرانی در بردارنده مجموعهای از مقالات پژوهشی است که میکوشد با تأکید بر رویکرد فرهنگی و تربیتی و مبتنی بر روش پژوهشی مردم نگارانه، فرایندگرا، کیفی، و با توجه به وجوه غیر رسمی موثر بر نظام آموزشی، آموزش و یادگیری را در بستر زندگی اجتماعی تجزیه و تحلیل کند و با بهره گیری از رهیافتهای مطالعات تطبیقی با تاکید بر مقایسه شرق(ژاپن) و غرب (آمریکا)، آموزش، یادگیری و پرورش را در موقعیت فرهنگی و بستر زیست اجتماعی بررسی کرده و آنها را در ارتباط با منابع نیرومند و موثر فرهنگی و اجتماعی موثر بر فرایند آموزش و یادگیری تبیین کند.
رویکرد فرهنگی به آموزش، رهیافتی تازه برای ترویج گفتمان انتقادی در علوم تربیتی به ویژه روش های آموزش و یادگیری، مطالعات برنامه درسی و پژوهش های نظری و عملی این حوزه از دانش بشری است
این رویکرد با ارائه ی چارچوب نظری برای تبین فهم فرهنگی آموزش، یادگیری و برنامه درسی به ترویج عینی انگاره ی "آموزش به مثابه فرهنگ" می پردازد. این اثر کوششی اثربخش در این زمینه است و تلاش می کند درک عمیقی از تفاوت های فرهنگی "آموزش و یادگیری" در ژاپن و آمریکا ارائه دهد.
مطالعه اثر حاضر به کارشناسان برنامهریزی آموزشی و درسی، مدیران مدارس، معلمان، مدیران، برنامهریزان و سیاستگذاران و پژوهشگران بخشهای مختلف آموزش و پرورش ایران، دانشجویان رشتههای علوم تربیتی، کارشناسان آموزشی، راهنمایان تعلیماتی و اعضاء گروههای آموزشی مناطق مختلف آموزش و پرورش کشور که در جست و جوی چشماندازهای تازه و رویکردی اثربخش به نقش و فعالیتهای آموزشی و تربیتی خود هستند، توصیه میشود